Nakupte ještě za 2 000 Kč a získáte dopravu ZDARMA
0 0 Kč

Do košíku zatím nebyly přidány žádné položky.

+420 228 226 183Po-Pá 9-17

Napsáno: 29. 01. 2021

Kvalitní a dostatečný spánek je jedním z pilířů zdravého životního stylu. Ve spánku dochází ke zpracování zážitků uplynulého dne a k regeneraci. Dlouhodobý spánkový deficit může dokonce negativně ovlivnit naše zdraví. Pokud máte dlouhodobě problémy usnout nebo se uprostřed noci budíte a ráno jste unavení, tak je na čase změnit svoji spánkovou rutinu. Existuje mnoho technik na zkvalitnění spánku. Dnes se podíváme na ty nejčastější.

Meditace a její vliv na zdravý spánek

Meditace je jedna z technik díky, které kontrolujete svoje myšlenky a můžete cíleně navodit relaxaci mysli. Způsobů jak meditovat je nepřeberné množství, ale i prostému meditování se musí člověk naučit. Možná si myslíte, že si jen sednete večer na postel do tureckého sedu a díky hlubokým nádechům a výdechům z vás odejdou starosti všedního dne. No, ale ono to není tak snadné, jak se na první pohled zdá.

Nejprve musíte zvládnout usměrnit svoji mysl, aby vám myšlenky nezabíhaly zpět k uplynulému dni nebo dalším povinnostem. Až se tohle naučíte, tak budete mít vyhráno. Cesta, kterou si zvolíte pro vypnutí myšlenek je na vás.

 Někomu vyhovuje meditace a zklidnění v naprosté tmě a tichu, kdy se soustředí jen na svůj dech. Jinému více vyhovuje řízená meditace, na internetu najdete spoustu videí s relaxační hudbou nebo mluveným slovem určeným k relaxaci.  Dalším způsobem relaxace může být opakování manter, které vás zklidní. Nemusíte se stresovat, že vám zpočátku budou myšlenky létat všude okolo, časem se vše naučíte. Chce to trénink a vytrvalost.

Nejlepší cviky pro zdravý spánek

Kvůli zdravému spánku rozhodně nechoďte po večerech bušit do posilovny. Silové cvičení nebo intenzivní kardio či HIIT zvyšují tepovou frekvenci a vyplavují adrenalin, který vás má vybičovat k lepším výkonům. Klidný spánek vám však nepřinese.  Vyhněte se před spaním také běhu, posilování s vlastní vahou nebo jiným sportům, kde dochází ke zvýšení tepové frekvence.

Po namáhavém dni si dopřejte uvolňující strečink, kdy protáhnete pomalu a s citem všechny části těla. Odměnou bude nejen lepší spánek, ale poděkují vám i vaše záda. Protahovat se můžete podle své oblíbené cvičitelky nebo si můžete udělat sestavu podle svých potřeb, kdy se zaměříte na problémové partie.

S meditací můžete výborně zkombinovat i jógu, která vás nejen protáhne, ale naučí i správně dýchat a zlepšíte svůj postoj. Na začátek si zajděte raději na skupinovou lekci, kde vám lektor zkontroluje techniku cvičení a poté můžete před spaním cvičit nějakou jednoduchou sestavu. Pro kvalitní spánek se v józe cvičí pozice v předklonu, které pomáhají odplavit z těla stres.

Čemu se před spaním raději vyhněte

O intenzivním cvičení jsme psali už výše, ale obecně můžeme říct, že pro klidné spaní se večer vyhněte všem aktivitám, které vám zvyšují tep a tlak. Nejsou to jen sportovní aktivity, ale i různé stresové situace.  Odložte nepříjemný telefonát raději na ráno. Napište si seznam úkolů na další den, zaklapněte diář a už se nestresujte. Vašemu spánku to rozhodně nepomáhá.

Vyhněte se modrému světlu, všechny obrazovky vydávají modré světlo, které snižuje hladinu melatoninu, což je hormon spánku. Odložte večer telefon a sledování televize či brouzdání na internetu vyměňte za knihu nebo si popovídejte s partnerem. Společně strávený čas s blízkým člověkem může být dokonce jakousi formou meditace, pokud se tedy zrovna nehádáte.

Můžete si doma navodit atmosféru starých časů, kdy se večer držela černá hodinka. V tento čas se sedávalo v teple u svíčky a lidé si vyprávěli příběhy. Vytvořte sinovou tradici, kdy při tlumeném světle proberete se svou rodinou události uplynulého dne nebo si zahrajete nějakou deskovou hru. Uvidíte, že se sníží hladina vašeho stresu a bude se vám v noci krásně spát.

Zobrazit všechny články

/ /