Nakupte ještě za 2 000 Kč a získáte dopravu ZDARMA
0 0 Kč

Do košíku zatím nebyly přidány žádné položky.

+420 228 226 183Po-Pá 9-17

Napsáno: 26. 04. 2021

Spánek je jednou z nejpřirozenějších lidských činností. Rozvoj moderních technologií sebou nese některá úskalí, o kterých jsme dříve neměli ani tušení. Veškerá chytrá zařízení vyzařují modré světlo, to samo o sobě není nijak škodlivé, ale ve večerních hodinách může pěkně zamávat s kvalitou spánku. 

Hormon spánku melatonin a světlo

Přirozeně je modré světlo obsaženo ve slunečním světle. Z evolučního hlediska se náš život řídí podle světla a tmy. Modré světlo nás drží vzhůru, protože potlačuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu. Melatonin se tvoří ve tmě a pomáhá nám usínat a přecházet mezi jednotlivými spánkovými fázemi. 

Zářící obrazovky mohou stát za nespavostí

Dlouhodobé vystavení zářícím obrazovkám ve večerních hodinách může způsobit poruchy spánku. Sezení u zapnuté televize, zírání do notebooku nebo jen pročítání zpráv na telefonu nás osvěcuje modrým světlem, které dává tělu signál, že je vlastně den a nemá se nám chtít spát. Což může mít v dlouhodobém horizontu neblahé účinky na naše zdraví. 

Problémy s nespavostí má stále více lidí a bohužel je vůbec nenapadá hledat příčinu ve svých chytrých zařízeních. Nespavost a dlouhodobé poruchy spánku jsou mnohem nebezpečnější, než se na první pohled zdá. Chronická únava, vyčerpání, nesoustředěnost, podrážděnost, roztěkanost a náchylnost k onemocnění jsou jen některé problémy související s nevyspáním. 

Dopřejte si spánek ve tmě

Jak bylo zmíněno výše, tak melatonin se vyplavuje ve tmě. Ve své ložnici se snažte udržovat pokud možno přítmí, nejlépe tmu. Kupte si kvalitní zatemňovací závěsy, rolety nebo investujte do předokenních rolet. 

Pokud neradi spíte potmě, tak si pořiďte stmívatelné osvětlení a každý večer postupně ubírejte na intenzitě, až se dopracujete k bodu, kdy jednou zhasnete. Bojujete-li se spánkem u miminka nebo mladších dětí, tak se zaměřte na osvětlení i u nich. Dětem se vyplavují úplně stejné hormony jako dospělým a na vysokou míru světla reagují velmi citlivě. 

Vsaďte na červenou 

Červené osvětlení je hitem posledních let. Vyhněte se večer všem zdrojům modrého světla. Modré světlo nám dává pokyn, že je bílý den a my máme být produktivní. Červené světlo působí přesně opačně.  Teplého červeného osvětlení není potřeba tolik, aby člověk potmě viděl. 

Nemusíte nutně kupovat červené žárovky a měnit osvětlení, při slabší nespavosti může pomoci svítit teplým osvětlením, odložit svítící obrazovky a věnovat se spánkové hygieně. Pokud jsou vaše problémy se spánkem hlubšího rázu, tak na to jděte od podlahy nebo lépe řečeno od stropu a pořiďte si žárovky, kterým lze měnit barvy. 

Tipy, jak večer svítit 

Nejpozději hodinu před spánkem odložte všechna chytrá zařízení a věnujte se jiným věcem. Přečtěte si knížku u tlumeného červeného světla, popovídejte si s partnerem nebo si zahrajte deskovou hru. 

Dvě hodiny před spánkem přepněte všechna světla do červeného režimu nebo je přepněte na nižší intenzitu. 

Noční osvětlení pro děti vybírejte v červené barvě. Pokud se dítě bojí spát potmě, rožněte červené noční osvětlení, ale nerozsvěcujte klasickou lampičku, protože to může mít neblahý vliv na kvalitu spánku. 

Chodíte-li v noci na toaletu nebo se napít do kuchyně, tak nerozsvěcujte velké světlo, protože mozek dostane mylnou informaci, že je den. Nalepte si například programovatelné svítící led pásky podél cesty na toaletu a rozsviťte si pouze je. 

Nemusíte se obávat, že si při nižší intenzitě osvětlení zkazíte oči. To je dávno překonaný mýtus. Při menším osvětlení si oči nezkazíte, ale mozek obtížněji vyhodnocuje informace a my nemáme ze čtení takový požitek.

Zobrazit všechny články

Související produkty
/ /